advertise

آبنما سنگی باغی

آبنمای سنگی باغی چیست و از چه متریالی تشکیل شده

در دنیای امروز، افراد در تلاش اند تا با اضافه کردن اسباب و سایل مختلف، حال و هوای جدید و متفاوتی را به محل زندگی یا حتی محل کسب و کار خود ببخشند. گاهی اوقات ممکن است خانواده برای تصاحب آرامش بیشتر، فضایی به غیر از خانه را انتخاب کنند و با رفتن به آنجا، کمی از خستگی ها و دغدغه های خود بکاهند. یکی از این محیط های انتخابی، ممکن است باغ باشد. یک باغ، فضایی محدود شده است که عموما برای استراحت و یا برپایی مراسم های خودمانی انتخاب می شود. یکی از مسائل مهمی که امروزه در طراحی انواع محیط ها (از جمله باغ) وجود دارد، اضافه نمودن برخی شاخص ها یا سازه های می باشد. از میان وسایل و اِلِمان های دکوری، یکی از زیباترین آن ها انواع آبنما ها هستند که با ایجاد صدای تنین و ریزش آب، حسی خوشایند را ایجاد می کنند و موجب خنکی محیط نیز می شوند. بنابراین قصد داریم تا در مورد نوع خاصی از این سازه ها یعنی آبنما سنگی باغی صحبت کنیم و اطلاعات کاربردی و مفیدی را به شما عزیزان تقدیم نماییم. ابتدا به ساکن یک تعریف کلی از آبنما باغی به رشته تحریر در می آوریم. واضح و مبرهن است که آبنما سنگی باغی، خود زیر مجموعه از آبنماهای باغی می باشد. آبنما باغی به دسته ای از آبنماها گفته می شود که از طرفی مناسب فضاهای باز کوچک خانگی، باغ ها، محوطه بیرونی ویلاها، لنداسکیپ، روف گاردن و غیره می باشد. یعنی از طرفی به علت یک سری خصوصیاتی که دارد از جمله میزان پاشش آب، صدای ریزش آب و دیگر ویژگی ها، مناسب فضاهای باز می باشد و در فضا و دکوراسیون داخلی پرطرفدار نیست و از طرف دیگر معمولا وسعت و بزرگی آبنماهای شهری را ندارد. آبنماهای باغی در انواع و اشکال مختلف با استفاده از نازل‌های مختلف، طبق خواسته و نظر مشتری و البته با توجه به شرایط فضای مورد نظر نصب و اجرا می گردد. 

سنگ کویرات

سنگ کویرات

در ادامه به معرفی انواع آبنما باغی خواهیم پرداخت. حال ممکن است آبنما باغی انتخابی شما از نوع سنگی باشد. پس یک آبنما سنگی الزاما مناسب باغ نیست؛ بلکه می تواند در محیط های دیگر هم به کار برده شود. با این تفاسیر بهتر است آبنمای سنگی را هم تعریف کنیم. آبنمای سنگی چیست؛ بسیاری از ما به دلیل علاقه به طبیعت سعی می کنیم تا به هر شکلی طبیعت را به محیط زندگی خود بیاوریم. استفاده از آبنمای سنگی برای محوطه، حیاط، ویلا و باغ یکی از این راه هاست. برای افزایش زیبایی و جذابیت اطراف خود استفاده از ابزارهای مختلف تزئینی مثل سنگ به ما کمک می کند تا دکوراسیون زیبایی را طراحی کنیم. آب نمای سنگی در یک مکان علاوه بر زیبایی و حس آرامشی که به ما می بخشد با ایجاد رطوبت، موجب لطافت هوا و شادابی گیاهان نیز می شود، همچنین ساخت یک آبنمای سنگی در نمای بیرونی یک خانه به زیبایی ملک می افزاید و مثل یک نگین و قطعه مرکزی در چشم انداز باغ خودنمایی می کند. آبنمای سنگی ساخته شده از سنگ های لاشه یا سنگ صخره ای است. گاها انواع آبنما سنگی ساخته شده،تشکیل شده از سنگ های رودخانه ای و طبیعی است. آبنمای سنگی یا به بیان کاربردی تر، آبنمای سنگی باغی، ممکن است از نوع صخره ای باشد. قابل پیش بینی بود که تعریف آبنمای سنگی صخره ای هم در این نوشتار مورد امعان و تتبع قرار گیرد. آبنما سنگی صخره ای چیست؛ آبنما از جمله آرامش بخش ترین و زیبا ترین معماری های ایران است که نمادی از قدرت و نعمت های بی پایان خداوند است. بشر به جهت ارضای روح و روان خود آن را در اندازه ای کوچک خلق می کند. آبنما صخره ای از آن دسته آبنما های دیواری است که با استفاده از دیوار کاذب ایجاد می شود. این نوع از آبنما یک ترکیب جذاب از فواره، آب و سنگ های زیبا است. سنگ های این نوع آبنما از سنگ های طبیعی و یا مصنوعی تهیه می شوند. یکی از اساسی ترین پرسش های موجود در مورد آبنما سنگی باغی، نوع متریالی است که در آن ها کار شده. می خواهیم این 


موضوع را هم در اینجا زیر ذره بین قرار دهیم و به آن بپردازیم. همان طور که از اسم آن مشخص است، سنگ اصلی ترین جزء آبنمای سنگی باغی است و نوع سنگی که استفاده می کنید به کاربرد آبنما، سلیقه و نیز بودجه شما بستگی دارد. اگر قرار است در منطقه سردسیر، برای یک باغ آبنمای سنگی بسازید، برای این که در اثر سرما و یخبندان، آبنما ترک نخورد و به مرور زمان از بین نرود، سعی کنید از باکیفیت ترین نوع سنگ استفاده کنید. شما می توانید با گیاهان زیبا و مقاوم که شرایط نگهداری آسانی دارند به زیبایی آبنما بیفزایید. اکنون که با چیستی و کلیت آبنما سنگی باغی آشنا شدید، می توانید با ذهنی بازتر به بررسی دیگر تیترهای مربوطه مشغول شوید. تمام تلاش ما در جهت شناساندن آبنما سنگی باغی به شما عزیزان است. در انتها یک مرتبه دیگر به محاسنی که از ساخت و اجرای آبنما سنگی باغی نصیبتان می گردد، اشاره خواهیم کرد. از جذاب ترین نوع آبنماها آن هایی است که با کمک سنگ، به شکل آبشار مصنوعی ساخته شده است. بدون شک ساختار آبشار ظاهری بسیار جذاب و دیدنی دارد. زمانی که در حیاط منزل هستید یا به باغ رفته اید، با دیدن حرکت آب به خودی خود به وجد می آیید و لذت می برید. اگر صاحب باغ هستید، با ساخت آبنما سنگی باغی می توانید این فرصت را برای خود ایجاد کنید که با اجاره دادن باغ به صورت روزانه یا کوتاه مدت، شروع به کسب درآمد کنید و خودتان هم آخر هفته ها، در تعطیلات به باغ بروید و حسابی از دیدن آبنما و نشستن کنار آن کِیف کنید. ساخت آبنما سنگی باغی می تواند یکی از ایده های خلاقانه و فوق العاده جذاب باشد که با استفاده از آن می توان تغییرات زیادی را با هزینه بسیار کم ایجاد کرد. شاید در یک نگاه هزینه آبنما زیاد به نظر برسد اما اینکار واقعا به بودجه بالایی نیاز ندارد. کافی است از منابع و مراجع معتبر سوال کنید و به دقت در این زمینه تحقیق کنید. شک نداشته باشید که در نهایت به ساخت یا خرید آبنما سنگی باغی روی خواهید آورد.

سنگ کویرات

انواع آبنما سنگی باغی

بدون شک یکی از مسائل و مباحثی که افراد به دنبال تحقیق پیرامون آن هستند، انواع آبنما سنگی باغی می باشد. البته این قضیه بیشتر شامل حال عزیزانی می شود که تمایل بالایی برای خرید آبنما سنگی باغی از خود نشان می دهند. با این حال بر حسب وظیفه و البته با هدف انتشار اطلاعات مفید و کاربردی، قصد داریم در این بخش در باب انواع آبنما سنگی باغی با شما خوبان سخن بگوییم. بدون شک در میان مطالب بیان شده، نکات بسیار ارزنده ای وجود دارد که بر تصمیم گیری نهایی شما اثر خواهد گذاشت. لطفا تا انتها با ما همراه باشید. دقت بفرمایید که این دسته بندی، صرفا به آبنما سنگی باغی مربوط نیست. در واقع این موارد حالاتی هستند که ممکن است برای دیگر آبنماها هم کاربرد داشته باشند. ما آن جنبه ای را بیشتر مد نظر قرار داده ایم که به تبع به آبنما سنگی باغی مربوط بوده است.
آبنما سنگی صخره ای از مجموعه محصولاتی قابل طبقه بندی در رده آبنما سنگی باغی، انواع گوناگونی دارد. همانطور که گفته شد این نوع آبنما می تواند از سنگ های طبیعی و یا سنگ های مصنوعی تهیه شود. نوع طبیعی آن، همان سنگ هایی است که در طبیعت وجود دارد و نوع مصنوعی آن از جنس سیمان تهیه می شود. این نوع آبنما در انواع آبنما سنگی باغی و آبنما سنگی لابی هم وجود دارد. در ادامه به برخی دیگر از انواع این نوع آبنما اشاره می نماییم: آبنما صخره ای آبشاری: این نوع از آبنما سنگی، در ابعاد بزرگ طراحی می شود و جلوه ای بسیار باشکوه مانند یک آبشار طبیعی دارد. آبنما صخره ای سنگی: این نوع آبنما بسیار زیبا است و از کنار هم قرار دادن تعدادی صخره، نور پردازی و جریان آب در ابعاد دلخواه تهیه می شود. آبنما صخره ای پرده ای: این نوع از آبنما ظاهری زیباتر و مدرن تر به نسبت انواع دیگر دارد. در این مدل از نازل هایی استفاده می شود که آب را مانند پرده پخش می نمایند.
انواع آبنما سنگی باغی بر اساس میزان صدای آب؛ یکی از دلایل استفاده از آبنما علاوه بر زیباسازی محیط، ایجاد صدای دلنشین در محیط است. چنانچه درصد قابل توجهی از مشتریان به همین دلیل به خرید آبنما روی می‌آورند. برخی مراجع این محصولات را در سه دسته کلی آبنما با صدای ملایم، متوسط و بلند طبقه بندی کرده اند و شما می توانید با بررسی مشخصات مربوط به هر یک از آن ها، بهترین نوع ابنما سنگی باغی را برگزینید.
انواع سبک های آبنما سنگی باغی
آبنما سنگی باغی ساده؛ آبنما های ساده غالبا از انواع آبنماهای دیواری هستند که جریان عمودی آب از بالا به پایین بر روی سطح مضرس شده جاری می شود. نور پردازی مخفی در انعکاس آن در جریان آب سطحی جلوه زیبایی پدید می آورد. صدای آب در این گونه آبنما ها بسیار ملایم است. توجه بفرمایید که این نوع، الزاما از جنس سنگ نمی باشد و ممکن است امکان اجرای آن به نحوی دیگر میسر باشد.
آبنما سنگی باغی از نوع کلاسیک؛ آبنما های کلاسیک غالبا ساختاری شکسته و متقارن با استفاده از ابزار های تداعی کننده در معماری غرب و یا استفاده از المان های کلاسیک غربی را دارند. این آبنما های گاها به آبنما های با سبک سنتی یا باستانی ایرانی هم شباهت دارند. از این سبک می توان انواع طبقاتی را نام برد.
آبنما سنگی باغی سنتی؛ این دسته از آبنما که سبک سنتی یا باستانی را به همراه خود دارند، شامل نماد های ایران باستان هستند که از جمله این نمادها را می توان کتیبه – کوزه – کاسه – آجر – حوض و فواره ها قدیمی دانست. از این سبک می توان آبنما های دو کوزه ای – کتیبه ای – کله شیر – سنبل و … را نام برد.
آبنما سنگی باغی مدرن؛ آبنما های مدرن غالبا با ظاهری نوین و یا اشکال و ساختار مفهومی و خمیده و منحنی شکل هستند. این سبک برای کاربری در بنا های به این شکل کاربرد دارد که می توان به صورت پیش ساخته و یا سفارشی آن را تهیه فرمایید. از جمله این آبنما ها می توان از آبنما پرده ای – سیامک – فروزان – درین و آبنما کیا – پرده آب نام برد.
آبنما سنگی باغی خاص؛ این سبک از آبنما می تواند از یک طرح خاص مانند یک المان تجاری یا یک نماد خاص برای یک سازمان یا مجموعه و یا یک سمبل خاص اجرا شود. اجرای این سبک آبنما در ابتدای امر به صورت سه بعدی رایانه ای اجرا و سپس بعد از تایید کارفرما، اجرا می گردد.
آبنما سنگی باغی تلفیقی؛ آبنما های تلفیقی می تواند ترکیبی از سبک های متفاوت باشد. به عنوان مثال آبنما راحیل و یا آبنما راد را می توان از این انواع دانست که با ترکیبی از سبک مدرن و کلاسیک ساخته شده اند.
در انتهای یک بار دیگر یادآور می شویم که با ساخت آبنما سنگی باغی، زیبایی محیط چندین برابر ارتقا خواهد یافت. هم چنین هر کدام از موارد گفته شده، ممکن است به چند حالت ممکن و برای محیط های دیگری غیر از باغ نیز در دسترس باشند و الزاما در طبقه آبنما سنگی باغی جای نمی گیرند.


سنگ کویرات

مراحل ساخت آبنما سنگی باغی

دانستن مراحل ساخت آبنما سنگی باغی، بدون شک دیدگاه بسیار وسیعی را به افراد متقاضی این سازه خواهد داد. زمانی که از مراحل ساخت سر در بیاورید، می توانید هزینه ها و متریال مورد نیاز را به کمترین درصد خطا برآورد کنید و پروسه پیش روی خود را به سهل ترین حالت ممکن به پیش ببرید. ذکر این نکته که مراحل ساخت آبنما سنگی باغی با مراحل ساخت دیگر آبنماها دارای اشتراکات بسیار است، ضروری به نظر می رسد. اگر چه ما توجه خود را بر آبنما سنگی باغی معطوف ساخته ایم، اما برخی از مسائل مطرح شده، میان تمام مدل ها، یکسان می باشد. از جمله قبل این نتیجه به دست می آید که مطالعه متون ذیل، مساوی است با فراگیری مراحل ساخت انواع آبنما از جمله آبنما سنگی باغی. پس اگر در خلال مباحث مطرح شده، از کلمات کلی استفاده شده بود، چندان تعجب نکنید. مراحل ساخت آبنما ممکن است بسته به نوع، ایده و اندازه طراحی شده کمی متفاوت باشد، اما به طور کلی شامل مراحل زیر است:
طراحی آبنما سنگی باغی؛ در این مرحله طرحی از آبنما با توجه به مکان استفاده، بودجه، نیازهای آبی و محیطی رسم می شود. طراحی آبنما از مرحله اولیه است. در این مرحله، معمار یا مهندس باید ابتدا یک طرح اولیه برای آبنما تهیه کند. این طرح شامل اندازه، شکل، جزئیات ساخت و مواد مورد استفاده برای ساخت آبنما است. تهیه مواد اولیه آبنما سنگی باغی؛ برای ساخت آبنمایی زیبا، طبق نیازسنجی که صورت می گیرد، مواد اولیه‌ای همچون بتن، سنگ، آجر، استیل، آهن و … تهیه می شود. محاسبات فنی آبنما سنگی باغی؛ قبل از شروع ساخت آبنما محاسبات فنی از جمله وزن، کارایی و جریان آب و هزینه تخمین زده می شود. ساخت بدنه آبنما سنگی باغی؛ با توجه به طرح، بتن و یا سنگ و آجر برای ساخت بدنه آبنما استفاده می شوند. نصب سرویس ‌های اضافی برای آبنما سنگی باغی؛ در این مرحله، لوازم جانبی مانند چراغ‌ های آبنما، فیلترهای آب، سیستم گرمایشی و دکوراسیون دیگر نصب می شود. باید پمپ و فیلتراسیون برای گرفتن آب و تصفیه آن نصب شود. یک مخزن آب باید برای نگهداری آب در آبنما سنگی باغی ایجاد شود. این مخزن آب باید دارای ساختار مقاوم و خارجی جذاب باشد. نصب آبنما سنگی باغی؛ پس از تکمیل آبنما، نوبت به نصب نهایی سازه می رسد. آبنما باید به مکان مورد نظر منتقل شود. قبل از آماده سازی محل باید خط آبگیری و نصب پمپ بررسی شود. در این مرحله، سامانه آب ریزی ساخته می شود و لوله‌ های آب به حوض اضافه می شود. همچنین، سامانه جریان آب (مانند پمپ آب) نیز نصب می شود. تنظیم سنگی باغی؛ پس از نصب آبنما، باید قطرات آب و جریان آن تنظیم شود. نگهداری و تعمیرات آبنما سنگی باغی؛ برای حفظ شکل و کیفیت آبنما، باید به نگهداری ‌های دوره‌ای آن توجه شود که شامل تمیزکاری، تعمیر و تصفیه آب می شود.
به صورت خلاصه می توانیم مراحل ساخت آبنما سنگی باغی را بدین شکل شرح دهیم: مشخص کردن محل قرارگرفتن آبنما، طراحی ساختار اصلی آبنما و آب ریز، زیرسازی اولیه اعم از سیمان کاری و عایق کاری به جهت ایزولاسیون، زیرسازی ثانویه اعم از لوله کشی، پمپ گذاری، نازل ها و فواره، ایجاد شیب بندی بر مبنای نوع چیدمان آبنما، گذاشتن ال ای دی برای نورپردازی و در نهایت چیدمان سنگ ها. در موارد مذکور در بالا ایزولاسیون مهم ترین بخش کار است. زیرا باید برای جلوگیری از نفوذ آب و رطوبت به اطراف آبنما سنگی باغی، از بهترین نوع عایق کاری که قیرگونی است استفاده شود. در مورد ساخت آبنماهای سنگی عظیم در محوطه ها حتی نیاز به بتن ریزی و قالب بندی کف می باشد.
تشریح مراحل ساخت آبنما سنگی باغی، بدین شکل نیز امکان پذیر است. در مرحله اول از احداث آبنما سنگی محل مورد نظر عایق کاری و لوله کشی می شود. سپس سنگ ها و صخره های مخصوص بر روی همدیگر چیده می شود. سنگ های استفاده شده در آبنما صخره ای معمولا از جنس سنگ های پوکه معدنی، ورقه ای و لاشه ای است که در مقابل فرسایش آب و تغییرات آب و هوا مقاوم هستند و وزن سبکی دارند. جریان آب در این آبنما بوسیله ی پمپی مخصوص از قسمت ابتدایی آبنما صخره ای به قسمت انتهایی آن هدایت می شود. ریزش آب بصورت آبشار صخره ای صدایی بسیار دلنواز به محیط می بخشد و حضور در طبیعتی بکر را تداعی می کند.
برای ساخت آبنمای سنگی باغی این موارد را رعایت کنید. سعی کنید اگر فضا دارید اندازه آبنما را بزرگ بگیرید تا از زیبایی واقعی آن لذت ببرید. در مورد آبنماهای سنگی باغی بهتر است آبنما، زیر درخت نصب نشود، زیرا ریختن شاخ و برگ درختان و حشرات موجب گرفتگی پمپ و کثیف شدن آب می شود. برای صرفه جویی در مصرف آب، سعی کنید عمق مخزن تا سطح قابل قبولی ثابت بماند. برای این که پمپاژ آب به بالاترین نقطه آبشار برسد باید از یک پمپ قوی استفاده کنید. از سنگ های مقاوم برای مجاورت با آب استفاده کنید تا خیلی زود فرسوده نشوند.
نکات ساخت آبنما سنگی باغی؛ برای ساخت آبنما در باغ نیاز است که طرحی برای آبنما ایجاد شود. برای این کار باید از یک معمار یا طراح باغ کمک بگیرید. نکته دوم این است که برای انتخاب مواد ساختمانی بر اساس طرح، می توانید مواد مناسب جهت ساخت آبنما را انتخاب کنید. این مواد ممکن است شامل بلوک‌ های سیمانی، سنگ‌ های تزئینی، مصالح و مواد آبنما و غیره باشد. تزیینات محوطه دور آبنما باید طبق سلیقه و دکور کلی محیط باشد. قطعا اگر در ساخت آبنما در باغ خود از لوازم و مواد بازیافتی استفاده کنید، در چشم مخاطب به عنوان فردی خلاق به نظر میرسید. آگر آبنما شما برقی است، باید قبل از خروج از آب، برق را قطع کنید. حواستان باشد که آبنما در کنار گل و گیاهان، جلبک نزند. باید در نظر داشته باشید که مدفوع برگ، خاک و سایر آوارها به مرور زمان جمع شده و مشکلاتی نظیر خرابی پمپ ها، خرابی فیلترها، انتشار بوی بد، ایجاد جلبک و غیره شود.
ساخت یک آبنمای سنگی باغی مدل آبشاری؛ می خواهیم یک نمونه خاص را با هم بررسی کنیم. لطفا همراه ما باشید. برای ساخت یک آب نمای سنگی آبشاری ابتدا مکان آن را در حیاط نزدیک چاه فاضلاب مشخص کنید. اگر آبنما با فاضلاب فاصله دارد خودتان حوضچه آبریز آبشار را به فاضلاب متصل کنید. این کار در مواقع تمیز کاری آبنما سنگی باغی کار شما را راحت تر خواهد کرد. وسایل مورد نیاز برای ساخت عبارتند از: سنگ؛ اصلی ترین وسیله مورد نیاز آبنما سنگی باغی، سنگ است که می توانید از طبیعت در اندازه و رنگ های مختلف بدون هزینه جمع آوری کنید. پمپ؛ یک پمپ شناور کوچک با قدرتی که مد نظر دارید برای حوضچه آبنما تهیه کنید. به طور مثال اگر پمپی با قدرت دوازده گیگاهرتز را خریداری کنید می تواند دوازده گالن آب را در یک ساعت به چرخش درآورد. لوله آب؛ این لوله آب برای راه اندازه پمپ نیاز است. بند چرمی یا پلاستیکی؛ برای اتصال و ثابت کردن سنگ ها روی یکدیگر مورد نیاز است. حال روش تکمیل و ساخت آبنما سنگی باغی از نوع آبشاری بدین شکل خواهد بود. ابتدا حوضچه آبنما را با توجه به چیزی که مد نظر دارید به شکل یک گودال بکنید که عمق این حوضچه به سلیقه شما بستگی دارد. حالا دیواره های گودال را با سیمان یا کاشی بپوشانید. حالا از یک متخصص برای کارگذاشتن پمپ و لوله آب کمک بگیرید. در مرحله دوم نوبت ساخت آبنماست که به کمک سنگ هایی که دارید این کار را انجام دهید. با سنگ ها باید ساختار اصلی آبنما و قسمت آبریز را بچینید. برای قسمت آبریز که مستقیما آب را به سمت حوضچه هدایت می کنند، از سنگ های مسطح و دارای لبه های تیز استفاده کنید. به منظور زیبایی بیشتر آبنما از سنگ های تزئینی استفاده کنید و به کمک بندهای چرمی باید آن ها را ببندید. برای پوشش بندهای پلاستیکی و چرمی هم از سنگ های کوچک کمک بگیرید.
ساخت آبنما سنگی باغی بدون برق چگونه است؛ اگر قرار باشد آبنما سنگی باغی را بدون اینکه به نیروی الکتریسته وابسته باشد، بسازیم، چه باید کرد. برای ساخت آبنما سنگی باغی بدون برق، می توانید از چندین روش استفاده کنید. این روش‌ها عبارتند از: ایجاد توپ آب: با قرار دادن یک توپ سبک در نیمی از یک گالن آب، می توانید از توپ آب استفاده کنید. با قرار دادن این توپ در یک شیب به شکل مناسب، آب به سمت یک ظرف جمع خواهد شد. این روش به‌عنوان پمپ بدون برق استفاده می شود. استفاده از پمپ دستی: پمپ دستی یکی از راه‌های می باشد که به راحتی و بدون نیاز به برق می توانید با آن، آب را پمپ کنید. استفاده از باد: با طراحی یک ماشین بادی برای جابجایی آب، می توانید از نیروی باد برای پمپ کردن آب بهره بگیرید. استفاده از چرخ آبی: با ساخت یک چرخ آبی، می توانید به راحتی آب را جابجا کرده و آن را به مکان مورد نظر خود منتقل کنید. با استفاده از این روش‌ها، می توانید آبنمایی بدون نیاز به برق ساخته و از آن بهره بگیرید.
متعلقات آبنما سنگی باغی؛ به غیر از ساخت سازه اصلی، گاهی اوقات یک سری اسباب و سایل نیز تحت عنوان متعلقات نیاز خواهد شد. آبنما ها بسته به نوع خود از آبنما سنگی باغی گرفته تا آبنما پیش ساخته، به همراه خود متعلقاتی دارند که در ادامه این متن به برخی از آن ها اشاره می کنیم: ریموت کنترل جریان آب و نور پردازی که غالب آبنماها از جمله آبنمای سنگی باغی این امکان را دارند. قلوه سنگ های به رنگ سفید – مشکی در کف حوض های آبنما (مشاهده انواع قلوه سنگ رودخانه ای) کف پوش چمن مصنوعی که گاها با قلوه سنگ نیز همراه خواهد بود که در اکثر آبنماهای خانگی این امر اجرا می گردد. گوی سنگی که برخی از آبنما ها در بخش های مختلف خود به صورت ثابت و یا چرخان به همراه دارند. اضافه کردن متعلقات به آبنما سنگی باغی به سلیقه و بودجه در دسترش شما باز می گردد.


سنگ کویرات

نکات مهم برای استفاده بهینه از آبنما سنگی باغی

برای داشتن یک آبنمای سنگی باغی زیبا و کارآمد در محوطه باز خود یک سری نکات باید رعایت شود که در ادامه به آن ها می پردازیم: فیلتراسیون: آب بر اثر راکد ماندن با گذشت زمان، حاوی یک سری آلودگی های محیطی از جمله برگ، اجسام خارجی و گرد و غبار و یک سری آلودگی هایی که درون خود آن ایجاد می شود مثل انواع لجن ها و خزه ها و ... می گردد که این آلودگی ها علاوه بر جلوه نازیبا و بوی نامطبوع و همچنین مضر بودن برای سلامتی، از کارکرد درست آبنما جلوگیری کرده و به مرور باعث خرابی و گاهی از کار افتادگی کامل آبنما می شود از اینرو از انواع سیستم های فیلتراسیون فیلتر شنی، فیلتر بیولوژیکی و یا فیلتر UV با توجه به حجم و نوع کاربرد آب آبنما، جهت جلوگیری از بروز این مشکلات استفاده می گردد. نورپردازی: آبنماهای باغی نیز مانند دیگر آبنماها برای جلوه بیشتر و زیبا تر شدن در تاریکی شب به نورپردازی مناسب نیاز دارند از این رو انواع چراغ های داخل آبی IP۶۸ برای استفاده در داخل آبنما و یا محیط، به بازار عرضه شده است. فضای مورد نظر: انتخاب نوع نازل ها و چیدمان آن ها باید با توجه به بزرگی و اندازه محوطه و همچنین هدف از استفاده از آبنما در محیط در نظر کارفرما، انتخاب شود تا بهترین و رضایتبخش ترین نتیجه را به ارمغان آورد. حتی می توانید برای زیبایی بیشتر از پکیج های آب و آتش نیز استفاده مناسبی بنمایید.
توجه به ویژگی های آبنما سنگی باغی نیز از دیگر نکات مهمی است که باید به آن ها توجه کرد. آبنمای سنگی باغی در برابر زلزله مقاوم است. آبنمای سنگی در برابر سایش مقاوم است. این نوع آبنما در برابر نور خورشید به راحتی از بین نمی رود. آبنمای سنگی تغییر رنگ نمی دهد. آب نمای سنگی قابلیت نور پردازی دارد. با وجود تنوع زیاد در طرح و رنگ سنگ به راحتی با هر دکوراسیونی ست می شود. آب نمای سنگی باغی از لحاظ ظاهر اصولا به آبشارهای صخره ای طبیعی شباهت دارد. سنگ هایی که در ساخت آبنمای سنگی استفاده می شود، از نوع کوهی طبیعی به صورت لاشه ای، ورقه ای، پوکه معدنی و غیره است. از مهم ترین ویژگی آب نمای سنگی باغی مقاومت بالای آن در برابر شرایط مختلف آب و هوایی می باشد. آبنماهای سنگی به راحتی با طیف وسیعی از طرح ها، مناظر و دکوراسیون های مختلف سازگار هستند.


سنگ کویرات

خرید و قیمت آبنما سنگی باغی

برای خرید آبنما سنگی باغی حتما به مراجع کار بلد، شناخت شده و با سابقه رجوع کنید. آبنماهای سنگی باغی با صدای آرامبخش آب و زیبایی غیر قابل انکاری که دارند می توانند چهره ای جدید به باغ شما ببخشند. سنگ کویرات علاوه بر فروش آنلاین انواع سنگ برای آبنما سنگی باغی و ارسال به سراسر کشور، پاسخگویی کارشناسان فروش را برای شما فراهم کرده است تا در صورت بروز هر گونه سوالی در زمینه فرایند خرید به سوالات شما پاسخ دهند.فضایی پر نشاط و زیبا ، برای دوستاران معماری و دکوراسیونی منحصر به فرد با جدیدترین انواع آب نما سنگی باغی در ایران. نکات مهم در انتخاب آبنمای سنگی باغی؛ جنس در انتخاب هر چیزی مهم ترین مسئله می باشد. در مورد خرید آبنمای سنگی با وجود این که سنگ کلا یک شی با دوام است، اما کیفیت آن در طول عمر آبنما موثر است. در انتخاب یک آبنمای سنگی توجه به اندازه مکانی که آبنما قرار می گیرد و ویژگی های چشم انداز موجود مهم است. عده زیادی از آبنماهای فضای باز فقط به عنوان یک محوطه زیبا برای ملک خود استفاده می کنند، پس اندازه آب نمای سنگی باغی در این جاها باید بزرگ باشد. مورد سوم مسئله ایمنی می باشد که، محل نصب آبنما باید کاملا امن بوده و برای کودکان خطری ایجاد نکند و نیز برق کشی ها برای روشن شدن پمپ و ال ای دی ها کاملا اصولی و استاندارد توسط یک متخصص صورت بگیرد. نورپردازی آبنمای سنگی باغی را هم بررسی کنیم. برای طراحی و ساخت آبنمای سنگی باغی باید از چراغ‌های مخصوص باغی آبنما که ضدآب هستند، استفاده کرد. پیشنهاد می شود از چراغ‌های با ولتاژ پایین که در حدود ۱۲ و ۲۴ ولت باشند استفاده کرد. برای جلوگیری از سوختن پمپ های آبنما حتما نیاز به نصب یک عدد تابلوی برق است. پیشنهاد می‌گردد پمپ های آبنما از نوع پمپ‌ های کنشی باشد و در داخل آبنما قرار گیرد. این نوع آبنما ارزان ‌تر است و سروصدای پم‌های بیرونی را ندارند. سایز و فرم آبنما تاثیر بسیاری در قیمت آبنما سنگی باغی می گذارد، بعضی از مدل های آبنما سنگی باغی به خاطر ساختار و تراش های سنگی، نسبت به دیگر آبنماهای موجود در بازار گران تر هستند. در هر صورت هر چه کیفیت سنگ بیشتر باشد، قیمت آبنما سنگی هم بالا می رود. آماده کردن پمپ، لوله کشی و اتصالات و لوازم جانبی مثل نورپردازی و سیستم صوتی هم در قیمت نهایی آبنما سنگی باغی تاثیراتی خواهند داشت.


نکات تکمیلی و سخن پایانی آبنما سنگی باغی

آبنما سنگیباغی دادن روح زندگی به فضای خارجی محیط زندگی خود است که امروزه در بین طراحان و کارفرمایان جایگاه ویژه ای پیدا کرده است از اینرو تولیدات و محصولات آبنمای باغی متنوعی در این حوزه به بازار عرضه شده است. باید دقت داشت که از انواع آبنماهای باغی گاها در محیط های داخلی نیز استفاده می شود ولی این انتخاب مستقیما به نوع کاربری محیط داخلی و میزان فضا و نوع طراحی آن بستگی دارد ولی عموما از این آبنماها در فضاهای سبز خارجی استفاده می شود. اگر می خواهید دکوراسیون داخلی باغ با شکوه تر و لاکچری تر شود، ما به شما خرید آبنما سنگی باغ را پیشنهاد می کنیم. این دست از آبنما دارای عمر بسیار طولانی می باشد و در برابر عواملی مثل برف و باران مقاومت زیادی خواهد داشت. آبنما سنگی باغی که اغلب با نام آبنما آبشاری و یا آبشار صخره ای نیز آن را می شناسند نوع دیگری از آبنما است که بسیار شبیه به صخره های طبیعی و کوهستانی ساخته می شود و دلیل نامگذاری آن هم شباهت اش به آبشارهای صخره ای واقعی می باشد. آبنما باغی در هر مکانی به ویژه در طراحی رستوران ها، سفره خانه ها، مراکز تجاری، حیاط خانه ، طراحی ویلا و محوطه سازی فضاهای سبز شهری قابل استفاده است. همان‌ طور که خاطرنشان شدیم از آبنما سنگی باغی می توانید در طراحی داخلی رستورآن ها و هتل‌ ها استفاده کنید. این آبنماها در اندازه‌ های مختلفی طراحی می شوند، از نمونه‌ های قابل‌حمل و کوچک گرفته و مدل‌های بزرگ و ثابت که با توجه ‌به نیاز مشتری و متراژ محوطه ساخته خواهند شد. این آبنماها معمولا یا از سنگ و بتن بوده و یا این که فایبرگلاس و رزین پلاستیکی توسط کارفرما و بر اساس محیط موردنظر انتخاب می شود. حتی از المان هایی نظیر مجسمه، مخزن‌های بزرگ، فواره و شیشه نیز می توان برای ساخت آن ها استفاده کرد. در بسیاری از پروژه‌ ها باتوجه‌ به سلیقه مشتری و نیاز او و البته وسعت محیط امکان ترکیب دو نوع آبنما با یکدیگر وجود دارد. آبنماهای بافی در مدل‌ های چندطبقه ‌ای، پنهان، رومیزی، فواره‌ای و سنگی تعبیه می شوند و البته باید به‌گونه ‌ای طراحی شوند که برای افراد ایجاد مزاحمت نکنند. همین ‌طور از این مدل‌ها می توانید در مراکز تفریحی، سفره‌ خانه، کافه‌رستوران ها، باغ‌ های برگزاری مراسمات و تالارهای عروسی و مهمانی استفاده کنید. از جمله موادی که معمولا برای جذاب‌تر کردن این متریال استفاده می شود به می توان به قلوه‌ سنگ، پوکه، سنگ لاشه، ورقه‌ای و اشکال مختلف سیمان اشاره کرد. همان طور که در بالا اشاره شد آب نمای سنگی باغی یکی از انواع آبنماست که بیشتر برای محوطه و فضاهای باز استفاده می شود. اما از سایزهای کوچک تر و آماده هم می توانید داخل خانه استفاده کنید. نوع آبشاری آبنمای سنگی به دلیل شباهت به آبشارهای طبیعی بسیار زیبا و پرطرفدار می باشد و ما در این مقاله طرز ساخت یک نمونه ساده از این آب نمای سنگی را توضیح دادیم. ساخت آبنما سنگی باغی برای مدت های طولانی به عنوان یک بسیار نوین برای تزئین محوطه باغ انجام شد است. امروزه اگر چه شرایط تغییر کرده اما هنوز هم که هنوز است با وجود پیشرفت های زیاد در زمینه صنعت آبرسانی، این نوع آبنما همچنان عنوان یک سازه تزیینی کاربرد دارد. با استفاده از آبنما سنگی و مدل های مختلف آن مدرنیته و شکوه به ارمغان آورده می شود. در آبنما سنگی باغی صخره ای از سنگ های زیادی استفاده می شود که این سنگ ها غالبا از سنگ های پانل و بدنه تامین می شوند. علاوه بر استفاده از سنگ، در این نوع آبنما از سیستم انتقال آب هم استفاده می شود. سنگ های مورد استفاده در آبنما سنگی باغی صخره ای می توانند منظم و یا بدون نظم باشند. نوع پمپ استفاده شده در این نوع آبنما در حجم آبی که در آن گردش پیدا می کند بسیار تعیین کننده است. اگر کیفیت و طراحی آبنما برای شما اهمیت دارد، باید کار را به کاردان بسپارید و از افراد حرفه ای کمک بگیرید. در انتها امیدواریم توانسته باشیم به خوبی شما را با آبنما سنگی باغی انس دهیم و به شما در انتخاب یا ساخت بهترین نمونه کمک رسانده باشیم.