advertise
سنگ کویرات

انواع استخراج از معدن سنگ

یکی از سوالات متداولی که در زمینه کار با سنگ مطرح می گردد انواع استخراج از معدن سنگ است. در این زمینه روش های گوناگونی وجود دارد که هر کدام به فراخور شرایط به کار گرفته می شوند. متصدی امور باید به خوبی با انواع استخراج از معدن سنگ آشنا باشد تا بتواند در این زمینه تصمیم گیری نماید. درست است که نمی توان در مقاله ای کوتاه آنطور که باید و شاید با انواع استخراج از معدن سنگ آشنا شد ولی با این حال تیم نویسندگی سنگ کویرات تمام تلاش خود را به کار گرفته تا در این مطلب شما را با بخشی کوچک از انواع استخراج از معدن سنگ آشنا سازد. اگر شما نیز علاقه مند به آشنایی با انواع استخراج از معدن سنگ می باشید ما را در ادامه این نوشتار همراهی نمایید. استخراج کانسارهای مسطح یکی از انواع استخراج از معدن سنگ می باشد. منشا بسیاری از کانسارهای معدنی استخراج شده امروزی در اقیانوس، دریاچه یا باتلاق بوده است و اگرچه ممکن است در طول زمان فشرده ، متراکم و شاید تا حدودی مخدوش شده باشند اما هنوز جهت افقی اولیه ای را که مواد معدنی در آن قرار داشته اند، حفظ کرده اند. بسته به ضخامت ، یکنواختی و عمق کانسار لایه دار، استحکام لایه های پوشاننده و این که آیا امکان دستکاری یا دست خوردگی در سطح مجاز است، چنین کانسارهایی با استفاده از دو روش اصلی ، جبهه کار طولانی یا اتاق و پایه استخراج می شوند. برای فهم بهتر انواع استخراج از معدن سنگ به استخراج به روش اتاق و پایه می پردازیم. رایج ترین سیستم استخراج معدنی، اتاق و پایه است. در این سیستم یک سری رانش های موازی هدایت می شوند، بین این رانش ها اتصالاتی با فواصل منظم صورت می گیرد. هنگامی که فاصله بین رانش های متصل شده به همان اندازه فاصله بین رانش های موازی باشد سپس یک الگوی تخت شطرنجی از اتاق ها و پایه ها ایجاد می شود. پایه های سنگ معدن برای پشتیبانی از سنگ پوشاننده و رویی باقی می مانند اما در برخی از معادن پس از رسیدن معدن به مرز کانسار ممکن است برخی یا همه ی پایه ها برداشته شوند. یکی دیگر از انواع استخراج از معدن سنگ استخراج به روش جبهه کار طولانی می باشد. در سیستم جبهه کار طولانی بدنه ی سنگ معدن به صفحات یا بلوک های مستطیلی تقسیم می شود.

سنگ کویرات

سنگ کویرات

در هر پانل یا همان صفحه دو یا چند رانش موازی برای تهویه و انتقال سنگ معدن در امتداد طرفین طولانی که مقابل هم قرار دارند ایجاد می شود تا امکان دسترسی فراهم شود و در انتهای پانل یک رانش متقاطع واحد برای اتصال دو طرف نیز ایجاد می شود. در رانش متقاطع که جبهه کار طولانی است ، تکیه گاه های هیدرولیکی متحرک نصب شده اند تا سایبانی ایمن ایجاد شود که در زیر آن می توان کانسار لایه دار را استخراج کرد. یک دستگاه برش در زیر این سایبان محافظ به جلو و عقب حرکت می کند و ماده معدنی را از روی معادن جبهه کار طولانی برش می دهد و یک نوار نقاله ی زرهی ، ماده معدنی را به رانش های در دسترس منتقل می کند و در آنجا به سایر تسمه های نقاله و خارج از پانل انتقال می یابد. با برداشتن مواد معدنی، تکیه گاه ها و پایه ها به سمت بالا حرکت می کنند و در این صورت لایه های رویی سنگ در پشت سایبان فرو می ریزند. فرایندی که در بالا توضیح داده شد و یکی از انواع استخراج از معدن سنگ می باشد، برای سنگ های نرم تری مانند ترونا ، نمک ، پتاس ، شیل که حاوی مواد معدنی است و زغال سنگ مورد استفاده قرار می گیرد که می توان آن ها را با ماشین برش داد. در صخره های سخت مانند صخره های طلا و پلاتین آفریقای جنوبی از همان الگوی اولیه پیروی می شود اما در این موارد کانسار لایه دار با حفاری و انفجار برداشته می شود و سطح سنگ معدن تا نقطه تجمع آن تراشیده می شود. پشتیبانی سقف توسط وسایل هیدرولیک ، الوار های چوبی و خاکریزهای سنگ یا ماسه انجام می شود. انواع استخراج از معدن سنگ شامل استخراج کانسارهایی با شیب عمیق نیز می شود. بسیاری از کانسارهای نوع وریدی یا همان رگه دار به صورت مسطح و هموار نیستند اما به دلیل نحوه جابجایی یا کرنش زاویه ای رخ داده ، در جهت های مختلف عمودی یا شبه عمودی یافت می شوند. اغلب مرزهای واضحی بین سنگ معدن و کلوخه سنگ وجود دارد، همانطور که در این بحث فرض می شود. استخراج با روش چال انفجاری نیز یکی از انواع استخراج از معدن سنگ می باشد. هنگامی که شیب کانسار زیاد است یعنی بیشتر از پنجاه و پنج درجه، سنگ معدن و سنگ باطله محکم و سخت باشند، مرزهای سنگ معدن منظم و کانسارها نسبتا ضخیم هستند ، از سیستمی به نام استخراج چال انفجاری که یکی از انواع استخراج از معدن سنگ می باشد، استفاده می شود.


یک رانش در امتداد پایین بدنه سنگ معدن ایجاد می شود و در نهایت به شکل یک گودال بزرگ می شود. در پایان گودال حفر دویل به سطح حفاری بالا هدایت می شود. این حفر دویل با انفجار و ایجاد یک شکاف عمودی که که در عرض بدنه سنگ معدن امتداد دارد ، افزایش می یابد. از سطح حفاری سوراخ های بلند و موازی با قطر صد تا صد و پنجاه میلی متر یعنی حدود چهار تا شش اینچ حفر می شوند. سپس انفجار انجام می شود و شروع از شکاف می باشد. با عقب نشینی معدنچیان از حفاری رانش و با انفجار برش های پی در پی از شکاف یک اتاق بزرگ ایجاد می شود. تکنیک های مختلفی برای انواع استخراج از معدن سنگ از قسمت پایین گودال وجود دارد. انواع متفاوتی از انواع استخراج از معدن سنگ به روش چال انفجاری وجود دارد. در استخراج زیرسطحی چاله های انفجاری کوتاه تری از سطوح زیرسطحی یا همان فرعی که در فواصل عمودی کوتاه تر در امتداد دامنه عمودی واقع شده اند ، حفر می شوند. در استخراج به روش پسروی عمودی حفاری شکل یک شکاف عمودی را نمی گیرد. در عوض گودال به عنوان یک شکاف افقی عمل می کند و فقط چاله های کوتاه تر در انتهای چاله های انفجاری با مواد منفجره شارژ می شوند و یک تکه افقی از سنگ معدن را به سمت پایین به داخل گودال می دمد. سپس قسمت کوتاه دیگری از چاله های انفجار شارژ می شود و این روند تا رسیدن به سطح بالایی تکرار می شود. این بود توضیح مختصری از انواع استخراج از معدن سنگ که در این مقاله خدمتتان شرح داده شد. مسلما انواع استخراج از معدن سنگ محدود به همین چند مورد نمی گردد و روش های بسیاری برای استخراج از معدن سنگ به کار برده می شود. منتها تیم نویسندگی سنگ کویرات کوشید تا مهم ترین انواع استخراج از معدن سنگ را در این مقاله توضیح دهد. واضح و مبرهن است که متخصصان این زمینه از منابع به خصوصی برای به روز رسانی اطلاعات خود کمک می گیرند. مجموعه سنگ کویرات نیز کوشید تا با مطالعه چندین منبع معتبر مقاله انواع استخراج از معدن سنگ را برای مراجعان محترم تهیه ببیند. در نهایت اگر پس از مطالعه این نوشتار سوالی ذهن شما را به خود مشغول نموده است خوشحال می شویم که از طریق قسمت نظرات آن را با ما در میان بگذارید.

سنگ کویرات