advertise
سنگ کویرات

انواع دیوار سنگی

ساخت انواع دیوار سنگی در باغ ها، ویلاها و منازل مسکونی صورت می پذیرد. انواع دیوار سنگی رایج شامل دیوار سنگی خانه و دیوار سنگی آشپرخانه می باشد. سنگ ‌های لاشه و مالون برای اجرای انواع دیوار سنگی بسیار مناسب می باشند و حس و حال طبیعت را به فضا می ‌بخشند. اجرای انواع دیوار سنگی در محیط داخلی ساختمان موجب جلب نظر بیننده شده و در زیبا ساختن فضا بسیار موفق عمل می کند. برخی از رایج ترین انواع دیوار سنگی با توضیحات مربوط به مشخصات فنی، روش‌ های اجرایی و انواع سنگ مصرفی در این نوشتار ارائه شده است. انواع دیوار سنگی را در ادامه مفصلا خدمتتان شرح خواهیم داد. یکی از انواع دیوار سنگی دیوار خشکه چین با سنگ قلوه رودخانه ‌ای و نمای طبیعی می باشد. در این نوع از دیوار سنگی سنگ‌ های قلوه رودخانه‌ ای‌ با قطر بیش از پانزده سانتی متر استفاده می ‌شود. به این ترتیب که این سنگ ‌ها را بدون استفاده از ملات و به صورت خشکه چین کنار هم می‌چینند. سنگ‌ها باید با هم جفت و جور شوند تا ضخامت درزها به حداقل برسد و فضای خالی بین سنگ ‌ها به کمترین میزان ممکن برسد. سنگ‌ های کوچکتر و ریزتر برای پر کردن فاصله سنگ‌ های بزرگ استفاده می‌ شود. هر چه فضای خالی بین سنگ ‌ها کمتر باشد ایستایی انواع دیوار سنگی بیشتر خواهد بود. در پایین ‌ترین رج و در گوشه‌ ها‌ باید از سنگ ‌های بزرگتر استفاده شود تا انواع دیوار سنگی ایستایی و مقاومت لازم را پیدا کند. برای حفظ تعادل و ایستایی این دیوار سنگی باید در هر یک و نیم متر ارتفاع کار، یک درز افقی سراسری اجرا کرد تا روی آن دوباره سنگ‌ های بزرگتر چیده شود. این انواع دیوار سنگی خاصیت باربری ندارد و از آن فقط به عنوان حصار و جدا کننده در باغ‌ ها و فضا‌های باز استفاده می ‌شود. به دلیل مشخصات و شیوه خاص چیدن سنگ ‌ها در آن این دیوار همواره دارای رج خواهد بود. زیبایی نما و استحکام دیوار کاملا به مهارت و تجربه بنای سنگ کار بستگی دارد. نمای سنگ ‌ها در آن به همان حالت طبیعی باقی می ‌ماند. حداقل ضخامت انواع دیوار سنگی شصت سانتی متر و حداقل نسبت ضخامت به ارتفاع در این دیوارها یک به سه است.

سنگ کویرات

سنگ کویرات

طبق تعریف سنگ مناسب، وزن سنگ ‌ها باید به اندازه ‌ای باشد که یک کارگر بنا یا سنگ کار بتواند آن ها را حمل کند. یکی دیگر از انواع دیوار سنگی دیوار خشکه چین با سنگ کوهی قواره و نمای سرخود می باشد. این انواع دیوار سنگی بدون استفاده از ملات و به صورت خشکه چین اجرا می ‌شود. در ساخت این نوع دیوار سنگ قواره به کار می ‌رود. سنگ‌ های قواره به طوری در هم جفت می ‌شوند که فضای خالی بین سنگ‌ ها به حداقل ممکن کاهش می ‌یابد. منفذهایی که ناگزیر بین سنگ ‌ها باقی می‌ ماند با سنگ ‌های کوچکتر پر می ‌شوند. سنگ‌ های پای دیوار یعنی همان رج اول از نوع سنگ ‌های بزرگ کله و عمقی انتخاب می‌ شود. در گوشه‌ ها و محل تقاطع دو دیوار نیز سنگ ‌های نبش به صورت کله و راسته استفاده می‌ شود. برای حفظ تعادل و ایستایی انواع دیوار سنگی در هر یک تا یک و نیم متر ارتفاع کار یک درز افقی در تمامی ضخامت دیوار ایجاد می ‌شود. شیوه دیوار چینی بر روی این درزهای افقی‌ شبیه قسمت اول یا همان پایین دیوار است. در هر متر مربع نمای انواع دیوار سنگی حداقل یک سنگ عمقی قرار می ‌گیرد. تعداد سنگ‌ های کله به کار رفته در این دیوار باید دست کم یک سوم تعداد سنگ ‌های تشکیل دهنده دیوار باشد. در دیوارهای خشکه چین سنگی از جمله این دیوار‌، به هیچ وجه بار گذاری مجاز نیست. زیرا دیوار فقط می‌ تواند وزن خود را تحمل کند. از این دیوارها به عنوان حصار در باغ ‌ها، مزارع و حیاط ساختمان‌ ها استفاده می‌ شود. نمای دیوار از همان نمای سر خود سنگ‌ ها تشکیل می ‌شود. حداقل نسبت ضخامت به ارتفاع در این دیوار یک سوم است. ضخامت این دیوار نباید از شصت سانتی متر کمتر باشد. مورد بعدی از انواع دیوار سنگی، دیوار با سنگ قلوه رودخانه ‌ای و نمای طبیعی می باشد. این نوع دیوار چینی سنگی شبیه به دیوار خشکه چین با سنگ قلوه رودخانه‌ ای است. با این تفاوت که قلوه سنگ ‌ها را همراه ملات بدون ایجاد درز افقی‌، روی هم می ‌چینند. قلوه سنگ ‌ها باید کاملا در ملات غرق شوند و فضای خالی بین آن ها به وجود نیاید. همچنین‌ سنگ ‌ها نباید بدون استفاده از ملات با یکدیگر تماس داشته باشند. به این ترتیب دیگر لزومی ندارد که فضاهای خالی بین سنگ‌ ها را با قلوه سنگ‌ های ریز پر کرد.


زیرا این فضاها با ملات پر می ‌شوند. این یکی از رایج ترین روش‌ های دیوار چینی انواع دیوار سنگی در روستاهای کشور است که با آن دیوار اتاق‌ ها یا خانه‌ ها را می ‌سازند. چون در این روش‌ نیاز به چکش کاری و خرد کردن سنگ نیست، کار آن راحت و کم دردسر است، نمای سنگ‌ ها نیز به همان حالت طبیعی خود باقی می ‌ماند. اما متاسفانه‌ انواع دیوار سنگی که با سنگ رودخانه ‌ای ساخته می‌ شوند به دلیل شکل طبیعی سنگ ‌ها و عدم انتقال نیروها به طور یکنواخت، خاصیت باربری بسیار ضعیفی دارند. بنابراین استفاده از این نوع دیوار به عنوان دیوار باربر صحیح نیست و فقط برای دیوار غیر باربر توصیه می ‌شود. حداقل ضخامت قابل قبول این دیوارها پنجاه سانتی متر است. از این روش دیوارسازی در شهر‌ها نیز به صورت تزئینی استفاده می ‌شود. به این صورت که از سنگ‌ های قلوه و با رنگ‌ های متنوع طوری استفاده می ‌شود که قسمت کوچکی از سنگ‌ ها بیرون از ملات دیوار باقی مانده و ملات در نما خود را بیشتر می ‌نمایاند. اما نباید فراموش کرد که این روش صرفا تزئینی است و خاصیت باربری ندارد. در این نوشتار تلاش نمودیم انواع دیوار سنگی را خدمتتان شرح دهیم و نحوه اجرای آن را نیز با شما در میان بگذاریم. برای اجرای انواع دیوار سنگی باید سنگ های مخصوص مورد استفاده قرار بگیرد. وزن سنگ، نحوه استقرار سنگ و نمای سنگ از مهم ترین فاکتورها در انتخاب متریال برای ساخت انواع دیوار سنگی ساختمان است. علاوه بر این موارد رعایت یک سری اصول و گذراندن دقیق مراحل ساخت انواع دیوار سنگی در مشاهده نتیجه مطلوب تاثیر بسزایی دارد. برای انتخاب متریال جهت ساخت انواع دیوار سنگی می توانید از مشاوره کادر تخصصی سنگ کویرات بهره مند گردید.

سنگ کویرات